fredag 10 december 2010

Vi pratade om att vitlök var giftigt för hästar idag istallet! jag brukar ju ge lite vitlök på sommarn för att det är bra mot fästingar och Manzana är väldigt känslig för fästingar.

såhär blev resultatet.
det kan vara farligt att ge 15g/100kg häst och dag. och det förstår jag det är ungefär som att jag skulle äta 6påsar chips om dagen!. det är väldigt mycket då man iaf jag gav manzana 10gram om dagen! det är som med allt, havre/korn är också extremt farligt för hästar i för stora mängder, det handlar om sunt förnuft och ge rätt mängd!. Manzana reagerar iaf mycket mer på giftig flugspray en 10gram vitlök om dagen under den värsta fästing och broms perioden!. :) kände att jag var tvungen att ta reda på detta:D.!. dock så tycker jag att man varken ska använda sig av vitlök eller flugspray om man klarar sig utan!. då flugsprayen är extremt farlig för hästarnas luftvägar och abslout inte bra om dem kompiskliar varandra i hagen. dock har det inte gjort några utläggg om detta, då de tjänar massor av pengar på flugsprayer.

:) nu ska jag äta puss:D

Inga kommentarer: