onsdag 10 november 2010

Jag skriver vad jag tycker om lite olika utrustning


Detta är John Whitakers träningssystem, jag vet dock inte riktigt vad jag tycker om denna variant, det är ju bevisat att det tränar hästen i rätt form och är bra, (som alla andra hjälpmedel, "om man vet hur man använder den") fast jag har sätt rätt många använda den utan att driva hästen framåt, så att du bara springer i "ett mellanläge" lite svårt att förklara men om man ser det förstår man precis. men jag tycker dock att man ska kunna arbeta sin häst i töm utan hhjälpmedel innan man använder hjälpmedel! och att man ska lära sig hur just denna häst behöver arbetas, inte bara dra alla över en kam! tömkörning handlar om extremt mycket känsla!

Bra täcken nu i vinter, som är sköna för hästen att röra sig i tycker jag är viktigt :D och att dem har en bra andasfunktion och är lätta att röra sig i. jag tycker det är jätte viktigt att man köper bra täcken till sina hästar med tanke på att dem rör sig väldigt mkt i hagen. och att vädret varierar väldigt mycket från stund till stund, ibland skiner solen och ibland är de snöstorm.

detta är ett muffbett! sånt har jag ett till Manzana på ett av hennes träns, har ju några olika träns med olika bett på! använder olika bett för att variera. detta bett är ett bra bett om hästen har väldigt känslig mun och är känsliga. och till hästar som är oroliga i munnen och tuggar väldigt mkt på bettet, då detta inte rör sig lika mycket som ett med "lösa ringar". Jag tycker att man ska kunna rida de flesta hästar på ett vanligt bett ibland oavsett vad man brukar ha för bett. det handlar inte om hur känsliga eller okänsliga hästar är, utan om hur lydiga dom är. och samspelet mellan ryttare och häst. känsliga händer ger känsliga hästar, sen så är ju så att samma häst ägs oftast inte av samma ryttare hela livet och då rids hästen av olika ryttare med olika känsliga händer, och vissa rytttare förstör tuvär hästar som var jättefina i munnen innan. :( jag skulle kunna skriva 100000000rader om det här med bett, hur man ska använda bett, vilka typer av betsling som är lämplig, och hur dagens ryttare rider med händerna!

Back on Track, är bra stallbandage! dock så enligt "instruktionerna" så ska man ju inte använda dem alltid, eftersom att dem kan dölja skador och smärta. vilket kan skada ännumer, sen sägs det ju att dem inte hjälper med en vanliga stallbandage, och dåå känns de oonödigt på nått vis, men i vissa fall så kan de nog vara bra, har inte testat på mina egna hästar någon gång för har aldrig behövt det.

Att linda eller att inte linda, det undrar många. Vet man vad man håller på med så är de oftast bara possitivt att linda. då de är ett bra stöd åt senorna om man lindar på rätt sätt. jag tycker helt klart att man kan linda hästar som tävlar och tränar mycket, eftersom att senorna då ansträngs mer och kan lättare bli överansträngda.

eftersom att lindor och benskydd ger stöd, så ansträngs ju senorna då inte lika hårt och blir då "klenare" därför tycker jag inte att man ska linda unga och frächa hästar allt för ofta, eftersom att man då inte tränar lika hårt, och man vill stärka unghästens senor., dock hästar som har tävlat hårt eller tävlar hårt kan vara bra att linda för att förebygga överansträngningar.  sen så är det väldigt viktigt att man lindar på rätt sätt, tuvär så är det många som har lärt sig att linda själva och alldrig blivit visde hur man lindar på riktigt och lindar då helt fel. vilket faktiskt kan skada hästen mer en vad man tror, det finns olika typer av lindning för att man ska använda sig av dem vid olika tillfällen så¨som, ridbandage, stallbandage , transportbandage, galoppbandage, stödbandage mm. det handlar om hur långt upp och ner man ska linda för vilken användning man ska ha och vilka bandage man ska ha och om man ska ha paddar eller inte. stretchlindor skall användas med paddar och endast under träning! har tom sett en i eett stall där jag hyrde in min häst att dottern linda´elastiska lindor direkt på hästens been och lät den ha de över natten, skräckexempel förekommer alltså i vardagen!

magplatta, använder jag nästan alltid vid ridning då det blir ett jämt tryck på mageen. och sadeln ligger stadigare.

graman är en hjälptygel INGEN TVÅNGSTYGEL! är mycket effektiv och bra om man använder den ppå rätt sätt, tuvär så använder mer en många den på helt fel sätt, de använder den som en tvångstygel istället för som det de är en hjälptygel. en rätt använd gramantygel kan förbättra hästens bakbensaktivitet väldigt mycket medans en fel använd gramantygel kan förstöra en hel häst på kort tid! tänk på det! jag använder det nån gång ibland väldigt sällan, men använder den som en hjälptygel för att hon ska bli lugnare och mer avslappnad, ( jag har den hängandes lös bara)



KLAGA INTE PÅ FELSTAVNINGAR ELLER OM JAG SKRIVIT LITE KKONSTIGT; ORKAR INTE LÄSA IGENOM OCH NÄR JAG SPARAT GÅR DET INTE ATT ÄNDRA DÅ MIN BLOGG ÄR CP.

KOMMENTERA GÄRNA; JAG VILL GÄRNA VETA VAD NI TYCKER!

18 kommentarer:

Tazy sa...

I fortsättningen kommer jag svara på dina kommentarer i mitt kommentarfält i bloggen, så vill du ha svar får du kolla där :)
Men här kommer ett om din fråga igår :)


Katla är en unghäst som för första gången bygger tränade muskler, hon har trappats upp från att gå 1-2 dagar i veckan till 5 dagar i veckan och är inte helt lättfödd, så det ska hon absolut äta om hennes kropp ska klara det :)
Vad jag förstår rider du inte Manzana så jag förstår att hon inte kan äta nått speciellt. :)
Vi ger Hö. :)

Anna sa...

Jag håller med dig i det mesta.. eller jag vet inte om det finns nåt jag inte håller med i hehe.. fast den första "pessoaselen" är väl till longering och inte tömkörning vad jag vet? Samt att jag läst hur mycket som helst om lindor och benskydd, dom kan aldrig ge nåt "stöd". För att stödja en led krävs det att man linadar över leden och det ska man ju absolut inte göra. :P Sen att man ska ha paddar under alla lindor. Tycker benskydd är klart överlägset (sålänge dom sitter bra såklat) då dom varken kan hasa samt att dom skyddar mot slag vilket lindor knappst gör i nån vidare utsträckning, möjligtvis lättare strykningar. :) Så, nu fick du en lååång kommentar. :P

SaraKarlsson sa...

Anna:
ja men jag tömkör ju på volt, så det blir som longering bara att man påverkar hästen själv.
nej man stödjer inte lederna, men senorna får stöd av lindor. jag gjorde ett arbete om senskador förut och då var en av anledningarna, skrevs av vetrinär och de var bevisat, att när senorna hela tiden lindas så behöver inte senorna ta det fulla stödet och då blir de inte heller starkare och blir då skörare om man sen inte skulle linda vid samma typ av arbete.

SaraKarlsson sa...

och sen detdär att man ska ha paddar under fleecelindor under ridning har jag aldrig hört, varken på flyinge strömsholm eller på vetrinärkliniker, och svenska ridsportförbundet så äre ju fortfarande utan, och jag använder ofta fleecelindor när jag rider och jag använder inte eller har aldrig använt paddar, och det blir aldrig nått skav eller att senorna blir svullna, snarare blir benen finare. sen att man ska ha padddar under när lindorna ska sitta på längre typ i stall eller transport, för att benen ska kunna "svullna" upp utan att det trycker på senorna.

Anonym sa...

En kommentar om Pessoaselen, som de flesta inte tänker på ,är att den rycker hästen lite i munnen hela tiden även fast den går "i rätt form". Vilket jag diskuterat med Anders Eriksson (välkänd körgubbe) och han höll med mig helt o hållet. Däremot rekommenderar jag varmt en chambong istället för pessoaselen :)//Jonna :)

Anna sa...

ok, jag tömkör också mest på volt, så det blir lite korsning mellan longering/tömkörning, använder bara chambon om jag har inspänning överhuvudtaget, den tycker jag är bäst, speciellt på bebisar. :)

Om du googlar på paddar och lindning kommer det upp hur mycket som helst om just det, och många tror att man inte behöver paddar till fleece. Det tar ett tag innan ny forskning kommer in i "läroböckerna" så att säga, så att alla veterinärer och proffesionella inte vet allt är inte så konstigt. När vi var inne med Thereses och Uffes föl på strömsholm så började jag prata med vet där om lindning och sånt och hon var dock uppdaterad och sa att man ska ha paddar under alla lindor. Fleece är plast, och för mig säger det sig självt att det blir skum friktion då. Jag vet att du lindar bra och du gör självklart som du vill, men jag tycker inte att man ska lita på allt som står i böcker eller vad folk säger bara för att dom har en viss utbildning, det finns väldigt mycket kunskap utöver det som ibland kan vara bättre. :)

SaraKarlsson sa...

anna: tuvär så hittar jag inget där de står nått om varför man ska linda med padd under fleecelindor. skulle gärna vilja läsa om det, för det jag tycker är konstigt är att det alltid fungerat så bra och att det varken blir skav eller svullna senor?
Jonna: Jo det har jag sagt till många som använder sådana selar, men de säger bara att de inte är tillräckligt eftergivna då, men då säger jag, "man vill väll att hästen ska arbeta med ett jämt stöd på tygeln"?, jag har aldrig ens funderat på att använda den på mina egna hästar, föredrar då hellre att man fäster tömmen som är mot insidan som en gramantygel eller en vanlig halsförlängare. roligt att ni kommenterar i min blogg så att jag vet att det är någon som läser iaf :D

SaraKarlsson sa...

fast oftast så tömkör jag utan :D longerar gör jag endast om hon bara ska röra sig lite

Jonna sa...

Jo men om man tänker hur selen sitter. Runt baken genom ringar i selen och till munnen. När hästen rör sig, rör sig även linan runt baken som kommer röra sig ända till munnnen o skapa små ryck där hela tiden oavsett hur bra eller dåligt hästen går. Den ligger aldrig stilla. Man strävar väl efter en känslig häst och med pesoaselen som "säger nej" hela tiden med ryckningarna, som ligger aldrig still i munnen, tror jag inte att man får en känslig häst.. //Jonna

Anna sa...

Då letar du för dåligt. ;) Jag har dock aldrig hört att man inte ska ha paddar under just fleece förstår inte varför dom skulle vara speciella, det första jag fick lära mig om lindning var att man har paddar under och punkt slut.. Jag tror inte att det är direkt farligt och just därför tar det nog ännu längre tid innan innan det kommer ut ordentligt. Har också sett puckon som lindat exempelvis elastiska lindor utan paddar - utan att det blivit svullet eller skav, men det betyder ju inte att det är bra, utan det handlar om hur man lindar. Finns ju även dom som lindar sönder benen på sina hästar TROTS paddar. Det veterinären på Strömsholm förespråkade var att man alltid skulle ha padd för att det ska bli "två lager" runt benet. Alltså först en padd som sitter "löst" eller vad man ska säga och sedan lindan som sitter stadigare, paddens jobb blir då(förutom att motverka skav osv) även att jämna ut trycket från lindan (eftersom man lindar snett neråt/uppåt så blir det alltid lite mer tryck i över/underkant på varje varv runt benet).

SaraKarlsson sa...

Jonna: Jag håller helt med dig.
Anna: Kan inte se att de skulle bli ett ojämt tryck bara för att man lindar neråt, man lindar ju jämt och drar åt lika mycket hela tiden, förut hade jag paddar under fleece och då åker de runt mer, man måste linda väldigt hårt för att de ska sitta. lätt att padden viker sig lite och skaver och sånt, så jag tycker fortfarande att man kan linda utan pass med fleece, eftersom att det fungerar så bra och inga skav eller sånt. om det skulle vara ojämt tryck eller skava så skulle de synas direkt på Manzana då hon är väldigt känslig och får skav av många skydd. okej jag har sett folk linda direkt på benet och då har det svullnat upp över senan, med elastiska då. även har jag sett samma sak när en tjej hade ridit med paddar, för att de skrynklat sig och blivit ojämt tryck.

Anna sa...

Nä nu har du missuppfattat mig, det var inte så jag menade, vet inte hur jag ska förklara det i text men om man tar fölis som ett exempel så hade han tjockt med bomull, sedan tre lindor som dom satte hårdare och hårdare och sist gips, för att det inte skulle bli ojämnt tryck. Och jag vet, det ÄR en extremversion då han skulle ha sina på i en vecka i sträck, men principen är exakt densamma. Ja, det är svårare med fleece det är därför det finns riktiga ridbandage. ;) Om paddarna skrynklar sig har man inte lindat korrekt och det är absolut inte det jag förespråkar. Jag försöker som sagt inte få dig att ändra dig, du gör precis som du vill, delar med mig av erfarenheter bara, vilket jag själv uppskattar otroligt mycket när folk gör, speciellt om det är en sån här sak som jag säger till dig nu, som du inte hört talas om förr, men nu har du ju hört det från två och jag har hört det från väldigt många fler, så det är ju inget jag hittat på för att det är kul. :P

SaraKarlsson sa...

det beror ju på helt vad man har för paddar, och jag tycker inte att det finns några bra, jag har hittat ett par bra, och dem är inte bra att ha vid ridning då dem är för tjocka. sen har jag vanliga bomullspaddar, och det ger lättare skav en att ha bara fleece hur bra man en är på att linda, eftersom att man omöjligt kan se under lindan hur det blir, hur man en sträckeer de när man börjar linda. jag har faktiskt bara hört det från dig nu, och det är klart att man ska ha paddar när de ska sitta ppå länge, eftersom att hästens ben ska kunna "öka lite i volym" eftersom att gallor och svullnader minskar när benen är kalla eller är i rörelse, medans gallor ökar när dem står stilla. såklart att senorna ska kunna röra sig men så hårt lindar man ju aldrig.. det är ganska så lätt att få ett jämt tryck med fleece efersom att dem inte är stretchiga. medans med stretchiga kan man aldrig veta exakt vart trycket blir mest eftersom att de drar åt när man satt fast dem. jag tror att de gördesamma, eftersom att de sitter åt blir de ingen friktion medans om man sätter paddar under fleece blir de mer friktion eftersom att de då rör sig mer. men aja jag tror de beror på vem som lindar benen, jag vet vad jag gör och skulle inte göra nått som förstörde min hästs ben!

Anna sa...

Det vet jag att du inte skulle göra. :) och som sagt, jag försöker inte få dig att ändra det du gör, jag skriver vad jag lärt mig för att du ville ha kommentarer. Ida hade väl också hört det, så då är det ju två och vi har nog inte hört det från samma person/er. Har letat massor nu och hittar ingenstans där det står att man inte behöver paddar under just fleece. Om det bara handlar om att dom ska sitta still för att det inte ska bli friktion så borde man inte behöva paddar under några lindor alls tycker jag, då handlar det ju bara om att linda tillräckligt bra så att det sitter statigt...men även om lindan är still så rör sig ju benet, men ja.. jag ska fortsätta leta, den dagen man tror man är fulllärd så kommer man sluta utvecklas. :)

Anna sa...

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1061027 intressant tråd om detta du kan läsa när du har tid. trådskaparen har alltså fått höra padd under fleece utav en veterinär, och det är väl 5-10 i tråden som intygar, tror även en av dom som skriver där jobbar som vet. Så nu har du hört det från många fler. Det där trycket jag menar som kommer för varje varv kan jag inte förklara i text men jag kan visa vad jag menar i stallet nån gång. :)

SaraKarlsson sa...

när du visade mig vad du menade idag så fattade jag vad du menade;) såsom jag lindar ska det inte kunna bli ett ojämt tryck, möjligtvis på insidan av benet där man lindar snett ner, annars så ser man ju till att det blir jämt och fint, jag hade också lärt mig att man ska ha paddar under alla lindor men sen när jag tog hästskötarexamen så lärde jag mig att man inte behövde det om man lindade på rätt sätt. jag skulle vilja hitta nått mer om det, typ nån som forskat i med lindning och senor, jag tror ju inte att det är bra att linda med pad med elastiska tex eftersom att det mer en lätt inte blir helt jämt, och med elastiska så dras det ju åt väldigt mkt mer en vad man tror och då blir det verkligen pungt tryck om det inte är helt slätt, däreför lindar inte jag kombinda med resår utanpå för att gör man det så kan man se ränder på benet sen. visst att det även blir ojämt med fleece men då har man inget som drar åt iaf, och det syns inget på benen, så det sitter inte åt så mkt, därför skulle jag vilja läsa om någon insatt person som typ forskat om trycket på senorna vid lindning, med pad utan pad osv, jag tycker på nått vis att skydd då även också ger ett ohälsosamt punkttryck, på framsidan av benet, där de också har mycket känsliga senor. det är en hel röra, men nu när jag fattade vad du menade så håller jag med till en viss del, frågan är bara om de verkligen är bättre med pad då den även kan skrynkla sig.

Anna sa...

Ja lite riktig forskning skulle vara superintressant, tror tyvärr inte att ämnet är så jätteprioriterat så det är väl mest små uttalanden från veterinärer och artiklar där dom har testat lite men inte helt ordentligt. Men jag tror det kommer såsmåningom. :)
Tycker också det är klurigt med paddar, en optimal ridpadd skulle ju vara jättetunn men ändå stabil och fyllig så den inte säckar ihop och samtidig såpass liten att den inte skrynklar sig pga att det blir bredare runt knän och kotor. Typ back on track paddar fast tunnare och lite mindre..
Men annars finns det ju bra damasker som borde fylla samma funktion "Professionals choise" har en som ser ut att sitta jättebra..

SaraKarlsson sa...

jo men precis, jag letar alltid efter bra paddar när jag är i hästaffärer och sånt, har jättebra stallbandagepaddar men inga bra ridpaddar. hade jättebra paddar förut men sådana hittar jag inte längre. har man tjocka så glider de ju ner vid ridning om man inte lindar jätte hårt.