söndag 18 december 2011

Vetrinär till Zäta

bloggar igen nu, har inte kunnat blogga då internetet har laggat både på datorn och mobilen, men nu så fungerar det igen :) ett tag iaf....:P trot Comviq har haft problem?

Torsdag: Vetrinären och en hovslagare (Micke), och tittade på Zätas bakhov, men innan dem kom ut så tog jag av bandaget och kollade när hon gick och hon gick mycket bättre än dagarna innan (dagen innan hade de också förbättras litegranna, men denna dagen gick hon mycket bättre!).
men han skar rent lite, men inte mycket mer än de Helena (vetrinären) redan hade gjort på måndagen. men vi la ju sprin bandage måndag-torsdag, och innan det jod/alsolsprit bandage. + att hon stod med stallbandage och fleecetäcke (eftersom hon spände sig i ryggen när hon hade hont i hoven).
men från och med Torsdagen så har hon bara ett "galoppbandage", el den enklare varianten. beror på hur medgörlig hon är, vetrinären trodde det skulle bli omöjligt för mig att få de bra, med tanke på hur mkt hon sparkade när hon bara skulle kolla. men det har faktiskt gått mkt bättre för mig och mamma. och det går bara bättre och bättre! från i torsdags så har vi heller inte haft nått spritbandage, utan bara enn tryckbandage precis ovanför kronranden för att "trycka ner cellerna) så att de blir sammaväxt med den nya hovväggen och hornet. så att hon inte ska få en kronisk spricka där (vilket det finns risk för, eftersom hon fått smällen på kronranden. hovslagaren tyckte de såg ut som ett slag mot en vass sten ev? det tror jag med!.
men iallafall så har hon bara blivit bättre och bättre sen i torsdags, och hon har boxvila nu, minst 4dagar efter torsdagen, och helst i 14dagar, blev hon för vild så gick de bra med en liten torr hage där hon inte kunde springa (för då förstörs bandaget, och där inflammationen har varit måste hållas torrt och rent, så därför får inte bandaget bli blött! ). och en torr hage är helt omöjligt nu när de är snöblask överallt:P.
iaf så prumenaderna har gått bra! det är skönt att ha en väluppfostrad unghäst. hon har ju hoppat och studsat och gjort börnauter och så, men inte på el förbi mig direkt. hon håller sig där jag vill ha henne iaf! och som idag då var hon hur lugn som helst att gå med! så det varierar, idag var de också väldigt snöigt så hon tyckte inte de var så kul att gå utomhus då:p.
och från i går så går Jahoh på halva ridbanan, så att Zäta hela tiden kan se henne, men Zäta står ju bara i boxen. och det har fungerat över förväntan! hon har varit så himla duktig min lilla tjej <3! om man ska hitta bra saker med att hon har boxvila, så utvecklas hon ju något enormt också! hon ensamtränas ju på ett visst sätt, även om hon ser kompisen så är hon ju endå inne i boxen själv!.

iaf så vart de en lång berättelse:P hehe som vanligt då!

justja proverna på J, visade inga virus, och de är ganska säkra prover. så jag var ju enormt glad! jag var ju sjukt orolig att de skulle vara någe unghästvirus typ som abortvirus el så.. men vad proverna visade så var de ju inget virus, dom e ju inte 100% men endå väldigt säkra prover. + att Manzana vacinerades mot virus abort i torsdags:) men bäbisarna är iaf isolerade 10dagar för säkerhetsskull. Zäta har ju inte haft varken vitt snor eller hosta,. men Manzana hade en vit droppe i näsan efter att jag longerade henne en dag i veckan, men sen när jag longerat henne så har hon inte haft det. och ingen av mina har haft feber,. men de är ju några i stallet som har hostat lite. så är nog bara en vanlig liten förkylning? får vi hoppas, de visar sig... men iaf så får inga komma och rida och inga från stallet åka iväg på de här 10dagarna.


justja och i lördags så hade vi en liten julshow i stallet, jag ställde upp för laget, och red Ferdi i en liten gullig spegelritt med sputniq och wendela. och jag hade utsläpp på morgonen, sen tränande, och sen själva showen, och så allt stallfix, och fix med mina egna, så vart en heldag i stallet, 7-18 ungefär:P
så de var min snabb bloggning:P
pusshejs<3

Inga kommentarer: