måndag 5 december 2011

Betfor

Betfor ges till nästan alla hästar! det är mkt fibrer i som är bra för matsmältningen. och det smälts som ett "grovfoder". Betfor smakar gott och är aptitligt för de flesta hästar.
Jag ger betfor för att blanda med lucernen och proteinet de får i krubban, får de ingen betfor så äter de heller inte lucernet, kräsna jag vet:P. dem tycker det är gott, det innehåller mkt energi och de blir glansiga i pälsen!
och jag ger hellre betfor till mina hästar än en massa havre.
Jag vill ha låg stärkelse % i mina hästars foderstater då stärkelse inte är bra för dem.
innehåller foderstaten för mkt socker så kan avföringen bli lös, så det kan man ju ha i åtanke.
Jag ger mina ca, Manzana 1L och Zäta 0,5L, vilket är en rimlig giva för en stor häst. sen så varierar det ju väldigt mkt, betfor ges nog till de flesta hästar i det här landet.
ger du din häst betfor? vrf, vrf inte?
nu ska jag iav sova pusshejs

4 kommentarer:

Annéa sa...

Betfor innehåller ju som sagt en onödig mängd socker, och socker bidrar till svamp. Bara 10% av hästarna i det här landet är friska från strålröta och betfor är helt klart en av orsakerna till problemet. Så nej, jag skulle inte utfodra med betfor.

SaraKarlsson sa...

Det du säger är helt falskt! vart har du hört det? Betfor innehåller mindre socker en vad gräs gör, vilket många inte vet tuvär. och att bara 10% av hästarna är friska från det stämemr verkligen inte, jag känner då inte en enda häst med strålröta, svamp( räknas ju som mugg tex, och det finns de hästar som får i leriga perioder)så du får nog uppdatera dig inom ämnet

Annéa sa...

Väldigt många börjar få upp ögonen för detta, så avfärda det inte så snabbt. En helt frisk stråle har inte en "mittstrålfåra", den ska vara stor och nästan helt slät (eftersom den faktiskt är en trampdyna). Sa inte att betfor är hela orsaken, men en sockerrik kost bidrar till detta. Och man får ju självklart se till individen, om det passade hade jag verkligen försökt dra ner på sockermängden. Annars får man hitta andra lösningar.

SaraKarlsson sa...

isf måste hästar sluta gå på bete på sommaren,(eftersom att det är mycket mer socker i gräs än i betfor) och de är deras naturliga föda! vilket inte värkar helt rimligt! ja jag vet hur en stråle ska se ut, har liksom haft häst i hela mitt liv och alla mina hästar har haft friska strålar! och jag har bara haft bra hovslagare och klart man inte skor dem och tar bort hovmekanismen, det säger väl sig självt?
(visst det finns hovslagare som är okunniga).
klart det är bäst att låta hästar gå barfota om det är möjligt, men den möjligheten finns tuvär inte alltid!