onsdag 7 december 2011

Lindor

Kom och tänka på att jag inte lindar så ofta längre, utan använder mig av enbart skydd ist, vrf vet jag inte riktigt. Manzana har ju inte arbetats så hårt, och Zäta är ju unghäst . men känner mig faktiskt lite sugen på att linda när jag kollade på riktigt snygga benlindor på nätet:P
hursom tänkte jag iaf skriva lite här nedanför:P
Stallbandage, ser riktigt mysigt ut om du frågar mig :)

Kombilindor med pad under, (dålig bild) men var den enda ja hitta förtillfället.

sen kan man ju använda sig av fleece el helelastic ist för kombi linda om man vill det.

Det finns många olika sätt att linda på, När jag lindar så börjar jag uppifrån och går hela vägen ner och sen hela vägen upp igen (då man får ett så jämt tryck som möjligt) så som också man ska linda om man tex tar hästskötarexamen.
sen så finns det andra som lindar på andra sätt och jag tror inte att de gör någon skada sålänge man har pad under. men jag skulle rekomendera att göra på det sättet som jag lindar.
sen så ser ni ju på bilderna också skillnaden mellan stallbandage ooch på ett arbetsbandage.
ett stallbandage ska ju värma och hålla nere svullnader, medans ett arbetsbandage ska ge stöd, (viktigt när man lindar ett arbetsbandage är att man inte lindar över någon led, utan hästen ska kunna röra sig, men det är även viktigt att man inte lindar för långt ned eftersom att senorna hela tiden rör på sig, och det blir då ojämt tryck.
jag rekomenderar er som inte är vana att linda att börja att linda med fleecebandage med paddar under, och se till att de inte sitter för löst så att hästen trasslar in sig. det som är bra med fleece är att risken minskar att man lindar för hårt, använder man sig av elastiska så finns risken att de blir för hårt om man är ovan.
så jag rekomenderar er som är ovana att börja linda era hästars ben med fleece lindor+paddar!

Inga kommentarer: