söndag 16 januari 2011

Dag16 - Hästars härstammning, hur stor betydelse

Hästar med bra stamtavla är såklart mer värda i pengar än en häst med sämre stamtavla!
en häst som har en bra stamtavla har alltså föräldrar som har presterat bra och nedärver bra gener! en bra härstammning har producerat och producerar många bra hästar helt enkelt!

det jag tycker är en bra härstammning är inte en häst med föräldrar som endast gjort bra tävlingsresultat, utan föräldrar som både gjort bra tävlingsresultat och lämnar bra avkommor! därför tycker jag själv att det är viktigt att använda sig av prövade hingstar, särskilt viktigt på oprövade ston :)

som tex när jag valde en hingst åt Manzana så valde jag mellan dem hingstar som har många bra avkommor på treårstesten, unghästchampionat och frammåt! i Frankrike så ledde ju hans avkommor överlägset i unghästchampionaten i hoppning och fältävlan! + att jag tycker att han är himla trevlig sporthästmodell!
sen så har jag ju sett Manzanas tidigare avkommor, och Manzana själv hoppar bra. så utifrån det så valde jag en hingst till henne och sen har hon syskon som presterat bra.

så ska man köpa ett föl eller ett sto så kollar man ju defeniutivt på detta, är det redan en klar tävlingshäst och valack så kanske man inte lägger ner så mycket energi på att kolla upp det då hästen endå inte ska användas i avel, och då redan är provad och man vet vart gränserna går :).
jag skulle iaf inte betala mer för en valack som visat sin kapacitet efter tex Cardento än en häst med samma förutsättningar fast med okänd härstammning eftersom att hästen endå bara ska användas som tävlingshäst!


Jag orkar inte skriva mer :P somnar snart XD

Inga kommentarer: