torsdag 29 september 2011

Såhär ser foderstaterna ut nu!

Manzana ca600kg häst /dygn
15kg hösilage
0,2kg krafft muskel
1 1/4 dl vita mineraler
(sen får hon även betfor och lite havre+korn som jag inte har räknat in i foderstaten + 1/4 rapsolja)
Protein/MJ kvoten ligger på 5,7, vilket är lite lågt men endå helt okej, men eftersom att havren innehåller endel protein så blir kvoten ca 6, vilket är optimalt för en vuxen häst! och hon har överskott på både protein och energi, men mest på energi, och därför har jag lagt till krafftmuskel då hon behöver det för att bygga upp sig. krafft muskel är bäst sä länge jag inte ger något som inte inehåller någon energi utan bara en massa protein!

Zaranthina Mail
15kg hösilage (har jag räknat på, men hon äter så mkt som hon vill, ca 16kg)
0.5kg Krafft Lucern pellets
0.2kg krafft muskel
3/4 dl vita mineraler
(+ betfor, 2dlhavre och lite 1/4 dl rapsolja som jag inte räknat in)
ca/p kvoten ligger på 1,95 vilket är bra
protein/MJ kvoten ligger på 6,1
och det är inte för att det är för lite av något, utan det är överskott på båda, det skulle bli bättre enligt uträkning om jag tog bort lucernen och gav mer krafft protein, vilket jag inte vill göra, då jag inte vill ge henne onödigt mycket koncentrat. och lucern är bra och gör inget att det är mer lite mkt energi gämtemot protein eftersom att det fortfarande är grovfoder!
hoppas jag skrivit förståligt hur jag menar!:)

Inga kommentarer: