tisdag 11 oktober 2011

liten check ensamträning

Man ska låta dem prova på själva, det är faktiskt rätt bra om dem gör sig lite illa när de försöker hoppa ur boxen, el sparkar i väggarna, för då kommer de sedan att undvika att göra om samma grej! dom vill ju inte göra sig illa och komma i samma situation igen! och sen så är de oftast lugnare när ingen ser på, för då finns det ingen att visa för hur synd de tycker om sig själva ;). Man måste ju såklart vänja dem långsamt, när jag vande Zäta att vara själv, så började jag med att ta ut Manzana ur hagen och låta henne vara kvar med sina vänner, sen till att ta ut Zäta ur hagen och ge lite gott. sen så tog jag in Manzana i stallet och Zäta fick stå kvar ute med sina vänner, (det första jag gjorde var att gå ur boxen med Zäta och Manzana fick stå kvar inne) när jag började träna henne på gången var förra sommaren då hon var ca 4-5månader gammal, då stod manzana i boxen brevid.
Nu kan Zäta stå på gången, ensam och med andra hästar! jag har tränat att hon ska tro att hon vart själv och det har fungerat bra! ibland när hon känner för det är hon dock en riktig ragata! men hon får aldrig panik eller så! hon är lugn och det är ju tackvare att jag aldrig utsatt henne för någon stress i olika situationer, när hon fått grimskaften över nacken, el försökt slita sig så har jag bara lugnt och fint stått och kollat på henne brevid henne tills hon lugnat sig igen! jag har ju bara haft lädergrimmor för att om hon av någon anledning skulle fastna så går grimman sönder! så att jag hela tiden kan vara lugn och vänta ut henne! och det är det bästa man kan göra! man ska inte ställa sig och skrika på hästen eller rycka i den eller försöka få loss den, för då kommer situationen bara bli värre! och hon är idag lugn när hon står uppbunden och hon försöker inte slita sig, om inte någon springer in genom stalldörren när hon står där och hon blir rädd såklart! men det som är mycket viktigt! är att man alltid har lädergrimma när man har hästen fastbunden! för hästens skull! om den fastnar så går den sönder!

Idag fick hon stå i stallgången medans jag gick ut med Manzana, och det har vi ju tränat förut men då har jag stått kvar med henne! idag fick hon stå själv, eller ja klara var i stallet. men jag satte henne där grimskaften bara sitter fast i spikar så skulle något hända så sliter hon loss sig hur lätt som helst! hon hade vänt rumpan dit hon skulle ha huvudet, så klara fick ställa henne till rätta:P men hon var lugn och fin när jag kom in igen, så ingen panik där inte :)
och det är ju för att jag alltid bara tar det lungt och låter henne tänka efter själv och inte sliter loss henne så fort de blir fel. utan att jag bara står och kollar på henne lungt så att hon förstår att det inte är farligt!
och jag har varit extra noga med det eftersom att Manzana just när hon är uppbunden kan få sådana hysteriska ryck! och har fått antalet gånger och slitit sönder antalet grimmor!
Zäta har haft sönder en! och det var för att en slet upp stalldörren när hon inte var berädd+ att hon var väldigt dampig den dagen! men det var mest av chocken hon kasta sig, inte panikslaget men grimman av läder hade legat ute hela sommaren så den var ju lite torr:P så den gick av i nacken:P
då hon stod hos Nordin så försökte hon slita sig varje gång jag hade henne inne själv i lösdriften, men eftersom jag inte gjorde någon stor grej av det så slutade hon med det :)!

lite urspårning av skrivande som vanligt!
men det viktiga är att man inte börjar med att låta hästen vara helt själv, utan att man succesivt ökar avståndet till andra hästar:)

Zäta kan vara själv i hagen om ferdi el orient är i hagen brevid! annars blir hon ledsen och springer och skriker! . i boxen har hon stått själv då vi varit och inseminerat/vetrinärundersökt Manzana i sommar, i galler boxar och då har hon vart lugn! men som nu i dom här boxarna så vet hon ju att hon kan hoppa ut och då gör hon en stor grej av det! så massa ensamträning i box och hage ska tränas, och jag ska inte synas;) men jag lämnar ju henne i hagen när jag är ute och rider och det har fungerat bra så länge hon har kompis brevid!

nog skrivet:P men jag skriver detta just för att jag tycker att det är kul att gå tbx och titta lite sen:)

Zäta är ju faktiskt mycket duktigare en många andra 1åringar, eftersom att jag har börjat i tid med henne. hon är ju duktigare en många 3åringar! det finns många som börjar med sina hästar som 2,5åringar.
börjar man hantera och uppfpstra dem från dag1 så har man MYCKET igen det sen, tro mig!
Jag har haft att göra med unghästar som har vart en katastrof!
och sen så jämför jag med min egen unghäst, som har vart oerhört tuff, men jag har hela tiden tillrättavisat henne så att hon har fått lära sig hur man beter sig frpn början!

nu varte ännumer skrivet:P

Inga kommentarer: