fredag 28 oktober 2011

Bettsling av hästar

Det finns väldigt många olika bettsorter att välja mellan, när man ska välja bett till sin häst! det man ska ha i åtanke när man betslar sin häst är att man ska kunna rida den på ett vanligt tränsbett! och vanligt tränsbett är ju inte hiss eller hävstångsbett!
Det finns många olika typer av vanliga hederliga tränsbett! fasta ringar, "rörliga" ringar. rakt, tredelat och tvådelat, sen finns de också med tungfrihet vilket jag inte gillar! då det faktiskt inte finns någon plats över tungan( dock så vet jag att de fins hästar som går bra på dem ).

Jag tycker att man ska kunna rida sin häst med ett vanligt tränsbett, den enda skillnaden är att ett hävstångsbett känns det bättre för ryttaren! men hästen blir inte lösgjord el lydig bara för att det känns mindre för ryttaren! utan det får man rida sig till på ett vanligt tränsbett! det handlar inte om att en häst inte är känslig i munnen, för alla hästar är känsliga i munnen! men en olösgjord häst går emot bettet istället för att sammarbeta! bettet är bara till för att man ska ha något att rida fram till, inte för att ha något att dra i som många ryttare verkar tro!
det enda som kommer ge resultat från hästens sida är att verkligen jobba igenom den och nöta markarbete, och har man en svår häst så menar jag inte 2 gånger i veckan! utan varje dag ska det nötas! dressyr, hoppning, markarbete, uteritt mm. det finns inget som heter att min häst är för hård i munnen för ett vanligt bett! isg heter det olösgjord och dåligt grundriden! det är de problemet som många ryttare inte inser! att det vi slarvar med kommer vi också att ¨få ta igen, och då blire dubbelt så svårt än om vi vart noga med det påengång!
tro mig! jag har tagit över många hästar och ponnyer som vart i fel händer!

Att en häst skulle vara hård i munnen är ju bara nått ryttare säger för att komma undan med att de sätter på skarpa bett! det finns ju ingen häst som är hård i munnen! utan snarare att dem går emot bettet om de inte är lösgjorda! Lösgjordhet är ju A och O.
Det finns känsligare och mindre känsliga hästar! vissa är svårare att utbilda! men det finns inget som heter att det inte går! från början är alla hästar fina i munnen! det är hur vi människor utvecklar det som avgör om de kommer fortsätta vara fina i munnen, och det som också har en stor betydelse är tandkontrollen! många hästar har ont i munnen och därav flyr från bettet!

Därför blir jag så trött på folk som säger att min häst är så hård i munnen! gör något åt saken som gynnar både dig och hästen!

visst man kan sätta på skarpare bett, men det när man redan kan rida hästen bra på ett vanligt! för att förfina hjälperna, inte för att "lösa problem"!
Kommentera gärna med egna åsikter!

Inga kommentarer: