onsdag 30 november 2011

Tömkörning Zaranthina



Tuvär så tog vi inga bilder idag, men lägger upp 3st från i Måndags på finaste Zäta!

Idag iaf så var mamma med mig ut:) hon fixade hästarnas höring i hagen så att dem inte kan flytta på den, medans jag mockade och fixade klart allt.
sen så kollade vi bara igenom Manzana och fixade iordning Zäta inför tömkörning! idag vi fick hon ha hela selen (utom svanskappa), var första gången med hela, innan har jag bara använt gjorden på henne!
mamma ledde henne och jag gick bakom (vi höll till i ridhuset och fanny och findus var där samtidigt).
Vi började med att bara gå runt där inne, sen samma sak med tömmarna på. sen så gjorde vi lite halt och lite stora volter, mamma gick på utsidan hela tiden så att de inte skulle bli så att hon styrde Zäta, så idag har jag styrt henne själv bakifrån lite mer på riktigt för första gången:) Zäta var väldigt rastlös till en början och ville äta upp grimskaftet mamma höll i och var väldigt okoncentrerad, och när jag styrde henne så vart hon lite grinig;) men bara att styra med inner töm, och när hon går dit hon ska så ger jag efter på än gång, och hon fattade riktigt bra! sen så gjorde vi samma sak i trav en halv långsida och 2 volter åt båda hållen och mamma sprang med på yttersidan, hon var mer lättstyrd i traven, men också mer lätt i rumpan;) så mamma fick hålla koll! men de sista vi gjorde var hon hur duktig som helst <3! hon gick bärigt och rund i formen litegranna i traven idag faktiskt av sig självt! änsålänge behöver hon bara gå dit hon ska och så, men  hon är så himlans fin min stjärna<3 och de kmr ju naturligt!  Non är ocksån så himla lättlärd! och hon vill arbeta! ibland vill hon lite för mycket;) och ibland så tjurar hon till! hon har med andra ord väldigt bra egenskaper! med åldern så kommer hon att kunna koncentrera sig bättre också ;) hon är ju inne i en allätar period! ALLT som inte är ätbart vill hon äta ;) men Lucern det är jätteäckligt;)

mina fina tjejor <3
puss nu ska jag sova!

Inga kommentarer: