måndag 14 november 2011

Klippning

Fick en frågan om vad jag skulle rekomendera hel el halvklippning?
En tid tillbaka och framåt så är de klippningstider av många hästar,
Jag tycker att helklippning är det helt klart snyggaste, man sparar för sadel och klipper precis nedanför knät och nedanför has, och halva huvudet.
Men det bästa för hästen är enligt mig helt klart en halvklippning, då den fortfarande håller värmen över de viktigaste som är rygg, länd och kors.
Helklipper man sin häst så måste man använda mycke tjockare täcken och ländtäcken, hästen fryser ofta när den står på gången och blir borstad, många helklippta hästar står också och fryser i hagen fast det har så varmt täcke det går! då har jag hellre en lite fulare klippning och en avslappnad rygg, än en snyggt klippt häst med spänd rygg!

nu gäller ju inte detta alla hästar, men hästar som är lite smäckrare och så klarar ofta inte att vara heelklippta under vintern utan att frysa. och jag tycker att det är vansinne att låta dem stå och frysa helt i onödan.
klart är de en häst som ska prestera hårt, ridas i ett uppvärmt ridhus. så kanske man måste helklippa. men jag tycker att många gör det i onödan. och alla får ju göra som dom vill med deras hästar, men när man säger att den här hästen fungerar inga täcken på för den fryser jämt, och så ser man att den hästen är helklippt då undrar man ju..

Säg gärna vad ni tycker :)?

Inga kommentarer: