torsdag 17 mars 2011

Dag 15 – Mina rädslor

Mina rädslor, när jag sitter på hästryggen så blir jag aldrig rädd, känner mig bara som hemma. desto vildare häst desto lugnare blir jag! det är nog därför jag alltid tycker om och kommer överens med sådana hästar ingen annan vill ha!.
jag har ju ramlat av i hinder och gjort illa ryggen och haft ont i 6år, ramlat av många tokiga hästar som ingen annan vågat rida, och jag har bara hoppat upp igen! och folk säger alltid att jag är galen, och jah bah men de är väl inget?
de flesta tycker att jag är galen och fattar inte hur jag vågar.
en gång när jag skulle provrida ett fullblod på täbygalopp, och jag ska hoppa upp i sadeln och den bara flyger i väg och sparkar mot mig, jag får ena bakhoven nästan i ansiktet, sparken vände ca 2mm från mitt ansikte, jag kände hoven snuddade mitt ansikte precis! och jag fick grus i ögonen och munnen och hela ansiktet! då vart jag faktiskt lite rädd endå. men jag ville faktiskt köpa hästen trots att den var crazy att rida också. men hästen var sjukt sparkig av sig hela tiden mot folk, så mamma övervägde att inte köpa den xD kanske var bra?..
och sen när jag skulle känna under Manzanas täcke i hagen en gång och hon bara flyger i väg och sparkar mot mig så att jag måste kasta mig undan.
det och många fler insidenter som att ha blivit sparkad i ryggen av Manzana och fått feta blåmärket, samt blivit nersliten sparkad och trampad av en ponny i hagen. + sparkad av många hästar, + stegrad i ryggen av en hingstunge. vart med om ridolyckor och fått hästar över mig, hästar som gått runt, hästar som vart helt hysteriska och galna... jag har fått rida många andras hästar som de inte vågat rida själva.
trots allt detta så är jag inte rädd,
jag är aldrig rädd eller osäker med hästarna..
det är samma sak med att många folk är rädda för hundar för att de blivit bitna, jag är aldrig rädd för hundar även om jag vart biten i ansiktet av vår egen hund i våran bil, han högg rätt igenom kinden med undertänderna och brevid ögat med övertänderna. så är jag inte hundrädd endå, tror nästan att de fattas någon spärr? mamma har alltid haft samma problem att aldrig bli rädd, så det är kanske ärftligt?
eller så beror det på nått annat?

det jag är rädd för är, höga höjder typ som att gå uppe på tak elller åka i en liten lift. jag tycker det är obehagligt med trånga utrymmen. är rädd för festingar, dem får jag åanik av!även spindlar eller andra små äckliga saker! mörkrädd.. typ kkanske nå mer?

haha :P

4 kommentarer:

Sara Carlsson sa...

sv: Jag vet inte så mycket om den, men den heter iallafall Polar, kallas för Polo :)

Emelie sa...

Det är oftast de lite svårare hästarna som man lär sig av =)

SaraKarlsson sa...

ja precis :)

Lovisa sa...

sv: Hoppas att du tänker på att vi är två som driver bloggen och att du inte tappar respekten för den andra av oss pga. det inlägget... Mvh Lovisa.