fredag 16 juli 2010

Lastning

fick lite förslag vad jag kunde skriva om, så jag börjar med att skriva om lastning.

Lastning av hästar är inte alltid så enkelt eller svårt som det kan se ut, det beror helt på vilken häst och framförallt vilka personer det är som gör det. har man ett bra horsemanship som människa så kan man göra allt med sin häst. Hästen är ett flockdjur som klättrar i rang när de får chansen, som alltid letar föda, vilken man måste tänka på. Hästen trivs med att ha en fast ledare, så att den slipper försöka klättra i rang. vissa människor tror tuvär att dem är snälla om dem låter sina hästar göra lite som dem vill och klättra i rang utan att bli satta på plats igen. Hästar är inte så speciellt "snälla" mot varandra i hagen, utan om den ranglåga "gör fel" så kan den ranghöga i värsta fall sparka av ett ben på den ranglåga. dom är alltså ganska hårdhänta på varandra om man gämför mot vad vi är imot hästarna. man ska inte tillåta att hästen springer över eller sliter sig ifrån en i grimskaft mm. har man ett bra ledarskap över sin häst, man har hanterat den på ett visst sätt så att den förstår och att man litar på varandra så är det inga som helst problem att gå in i en transport förutsätt att inte hästen vart med om någonting tidigare eller känner obehag av att åka transport.

När jag ska åka någonstans med Manzana så är det bara att knalla rätt in, så var det inte i början men så är det nu. ibland händer det att man måste påminna henne om att hon inte har någon chans att bråka. men det händer dock inte så ofta, förutsatt vem som gör det såklart också.

Själva lastningen
alla har vi olika sätt att lasta våra djur på, men jag tycker såhär. Man lastar med huvudlag av något slag och ett grimskaft. behövs det så kan det stå personer som infångare med en varsin pisk så att hästen inte får för sig att springa över en. det är viktigt att man har övat och attt man inte har bråttom, att man bara tar det lungt och att man är bestämd. jag skulle kunna skriva hela dagen. men det beror på vilken häst det är som bestämmer exakt hur man ska göra. fråga istället om du vill veta:D

Krav på Transport
Jag tycker att kravet att det är en kvalitetstransport är mycket viktigt, det är trots allt så att hästarna åker där inne helt oskyddat och många hästar åker transport väldigt ofta, golvet på transporten ska vara bra, rampen som hästarna går upp på är mycket viktigt. det är viktigt att det inte låter en massa och att det finns bra ventilation. det ska kännas stadigt och behagligt för hästarna att åka. annars äre inte konstigt om de inte vill gå in. transporten ska vara hel och stor inuti, de flesta hästar tycker det är bäst att åka brett. jag skulle aldrig våga köra min häst i en halvrankig transport, men tanken på vad som kan hända så är det snällare mot hästen att träna hemma tills problemet är löst. (jag har sett väldigt mkt vad som har hänt).

Transportskydd eller ej
Jag har alltid transportskydd på mina hästar när jag åker transport skor som inte skor. det är en självklarhet för mig, dock tycker inte alla om att ha höga transportskydd bak, vissa står och sparkar då. då kan man ha låga i bak istället.

Broddar
Jag åker aldrig transport med broddade hästar, äre vinter så får man ta av dem inna och sätta på dem när man kommer fram, samma sak om man ska träna,tävla på gräs så får man göra det när man kommer fram, visst det är kanske bekvämare att ha det gjort men den tiden får det kosta om broddar behövs. både att hästarna kan förstöra golvet i transporten och det att jag har sett sådana jävla broddskador, hästar somn slitit upp hela benen på sina egna broddar, och dem som åker 2isamma ännu värre när de kört i diket och de har trampat varandra där inne. man ska inte låta människans bekvämlighet gå ut över hästarna.

Linor eller ej
Jag har aldrig lastat någon av mina hästar med lina, det är livsfarligt occh till vilken nytta? hästarna kan göra sig fruktansvärt illa. . nej då säger jag bara hem och träna. jag tycker inte att man ska använda sig av tvång. ta reda på varför hästen inte vill gå in och lös problemet, kommer de fram att den bara är dum så ta det då. men inte med linor, eller att man försöker bända in hästen, har sett folk som knyter fast dem i bommen och sen när de kastar sig sitter de fast och går omkull av paniken! nej urs o fy! träna varje dag på lastning istället, låt dem äta kvällsmaten i transporten, och provåk transporten själv, då märken man mycket. sen är vissa hästar enbart dumma och då tycker jag det e mkt bättre att man använder sig av pisken (förlängda armen) en att man ska hålla på och bända in dem eller med linor som de kan fastna i och få men förlivet av!

transport utrustning
lastar i träns eller grimma ( av läder, så att det går sönder om hästen skulla fastna )
åker i lädergrimma ( dumdristigt att inte ha det, hellre kosta på en grimma av läder en att hästen skadar sig )
säkerhetshakar som de sitter fast i,
alltid ha en kniv i bilen när man kör häst om de skulle hända nått att den fastnar eller så.
transportskydd av bra kvalitet eller transportlindor, svanskydd (ej linda svansen)

Ej musik på när man kör häst! man ska höra om det händer något därbak.

Jag har haft många svårlastade hästar och det har alltid löst sig, vissa har vart rentav bara dumma medans andra har vart med om något. nu har ju inte jag skrivit något om hur själva lastningen ska gå till för det orkar jag inte skriva om, det skulle ta hela dagen. nu ska jag fixa lite, kanske lägger till lite mer sedan om detta inte vart bra?

Inga kommentarer: