måndag 8 augusti 2011

Myskväll i hästhagen

Jobbat som vanligt idag!
sedan efter jobbet så åkte vi ut till hästarna med fikakorgen efter att vi ätiti mat:)
vi skulle sitta på berget och fika hade vi tänkt, men Zäta gick ju även hon upp på berget då så vi fick sitta utanför bilen och fika! :) det var myys dem med.
efter det så longerade jag Zäta för andra gången i hennes liv, (första gången var i typ 2min för 6månader sedan).
och det gick jättebra! jag har ju övat smack och pro med henne, och sen kan hon mitt kroppsspråk eftersom vi övat mkt, så hon fattade och var duktig! dock hade hon skarpa åsikter om när hon inte ville gå fram och jag la till min lilla dressyrpisk jag hade, då sparka hon bakut nästan mot mig, och sen fortsatte hon vara duktig, tills hon inte ville gå fram tillräckligt mkt igen och jag la till spöt igen och då sparka hon bakut mot mig, så då vart jag arg och slog piskan i backen :P och då sparka hon och försökte slita sig:P. sen var hon superduktig tills jag avslutade, hon gick fram för smack, och försökte inte sparka mot mig mera! duktig häst! :) men nästa gång måste jag komma ihåg longerpiskan och hjälm till mig!
jag longerade henne totalt i ca 5-7min  och endast i vänster varv, eftersom jag longerade henne en sån kort stund och jag ville inte att hon skulle bli förvirrad:P så tyckte de räckte med ena varvet! målet var att hon skulle förstå principen och försgtå vad jag ville, och det gjorde hon!:)
sedan så gick jag lite med henne i ca 5min och då fick hon ha på sig tömkörningsgjorden! och jag övade proo och smack och back, och fram igen, trava sen halt sen trava:) hon gör som jag <<3
sen borsta jag av henne.
är så glad att jag har en sådan fin unghäst <3

medans jag höll på med Zäta så borstade och kliade mamma på Manzana :) <3

godnatt puss

Inga kommentarer: